Resultaten onderzoek bekend

Afgelopen week heeft N.E.C. naar alle seizoenkaarthouders en business leden een onderzoek gestuurd om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van alle supporters. Hierbij werd over verschillende onderwerpen die binnen de club spelen gevraagd naar de mening van alle stakeholders. N.E.C. is positief verrast door het aantal supporters dat heeft deelgenomen aan de enquête. Ruim 3.900 seizoenkaarthouders en business leden waren bereid om deel te nemen aan het onderzoek en zo N.E.C. te adviseren bij het maken van keuzes in de toekomst. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek lees je hieronder.

Resultaten onderzoek infographic

Door 80% van de respondenten van het onderzoek werd N.E.C. positief beoordeeld op 'transparantie' in de afgelopen weken na de gebeurtenissen bij de Gelderse Derby. In het kader van die transparantie biedt N.E.C. wederom openheid van zaken wat betreft de uitkomsten van het onderzoek.  

Door ruim 40% van de seizoenkaarthouders van N.E.C. en 57% van de business leden is de enquête ingevuld. Van deze respondenten zijn de leeftijdsgroepen 21-30 jaar en 41-50 het meest vertegenwoordigd. Over het algeheel zijn de leeftijdsgroepen goed vertegenwoordigd, wat ten goede komt aan een representatief beeld van de resultaten.

Algemeen directeur Wilco van Schaik is enthousiast over het aantal reacties op de enquête: "Ruim 40% van onze achterban heeft de moeite genomen om de club te adviseren in deze uitdagende periode. Het wordt eens en te meer duidelijk dat N.E.C. een loyale en trouwe achterban heeft die met het reilen en zeilen van de club is begaan. We danken iedereen die heeft deelgenomen aan het onderzoek en we komen snel met een nieuwe update!"

Belangrijkste resultaten

  • 43% van de respondenten is bereid maximaal 1 uur naar een alternatieve locatie te reizen.
  • 88% van de respondenten wil graag met eigen vervoer, maar 50% accepteert ook een georganiseerde busreis.
  • 50% van de respondenten wenst een zitplaats en 42% maakt dit niets uit.
  • 77% van de respondenten vindt het acceptabel als N.E.C. in een kleiner stadion haar thuiswedstrijden speelt. 58% van de respondenten wil hiervoor een topwedstrijd missen, waarvan 24% hiervoor een compensatie wil.
  • 97% van de respondenten ziet graag dan N.E.C. een eigen noodstadion bouwt.
  • Mocht N.E.C. op compensatie overgaan dan zou 46% graag korting willen op de seizoenkaart.
  • 58% van de respondenten heeft een ESPN abonnement.
  • N.E.C. wordt met een 8,3 beoordeeld op communicatie.

Bekijk hieronder ook de nieuwe video update van Wilco met daarin ook een korte samenvatting van de uitkomsten van het onderzoek. Onder de video vind je de volledige uitwerking van het onderzoek. 


Alternatieve locatie

In totaal staat 96% van de respondenten open voor het reizen naar een alternatieve locatie. Van deze respondenten zou 43% maximaal 1 uur naar een alternatieve locatie willen reizen. 16% zou N.E.C. het hele land door achterna reizen. Als N.E.C. haar thuiswedstrijden op een alternatieve locatie gaat spelen, ziet 88% van de respondenten het liefst dat deze locatie met eigen vervoer te bereiken is. Doordat er bij deze vraag meerdere antwoorden mogelijk zijn heeft 50% van de respondenten aangegeven ook middels een door N.E.C. georganiseerde busreis naar de alternatieve locatie te willen reizen. Gemiddeld heeft men daar tussen de €6,- en €10,- voor over. Wat betreft de locatie zelf geeft de helft van de respondenten aan een zitplaats te wensen. 42% geeft aan dat het niet uit maakt en 8% wenst een staanplaats. 

Onder de mogelijkheden van een alternatieve locatie valt een kleiner stadion dan het Goffertstadion. Dit zou resulteren in dat de achterban van de club om en om naar de thuiswedstrijden van N.E.C. zou mogen. Deze optie wordt door 77% van de respondenten als acceptabel beoordeeld. De meerderheid van alle respondenten (58%) zou hiervoor een topwedstrijd willen missen, waarvan een deel (24%) dit alleen accepteert als hier een compensatie tegenover staat.

Mocht N.E.C. op een andere locatie haar thuiswedstrijden spelen, dan heeft dit financiële gevolgen. Reacties zijn onder andere 'zo min mogelijk', 'wat N.E.C. zelf aanvaardbaar vindt' en 'houd N.E.C. financieel gezond'. Duidelijk wordt dat een grote meerderheid van de respondenten geen idee heeft (68%) over hoeveel N.E.C. maximaal uit zou moeten geven aan een wedstrijd op een andere locatie. Wat wél erg duidelijk wordt is dat vrijwel alle respondenten (97%) open staat voor de optie tot een eigen noodstadion voor 10.000 supporters in het Rijk van Nijmegen. Deze optie wordt dan ook als 'grootste voorkeur' aangegeven, met daaropvolgend 'een kleiner stadion dichtbij en volgens loting de helft van de wedstrijden mogen bezoeken'. Daarnaast werden respondenten gevraagd naar eigen input omtrent alternatieve locaties. Deze antwoorden worden in de komende dagen allemaal bekeken.

Overige vragen

Om nog niet op de zaken vooruit te lopen, maar wel vast informatie van onze seizoenkaarthouders en business leden te vergaren, werd ook de vraag gesteld wat respondenten een acceptabele tegemoetkoming zouden vinden mocht N.E.C. overgaan op compensatie voor niet bezochte wedstrijden. Korting op een seizoenkaart werd door 46% van de respondenten als meest acceptabel gewaardeerd, met daaropvolgend 22% van de respondenten die een compensatie niet nodig vinden. De overige respondenten zien graag het geld retour op de rekening (15%), een tegoedbon voor een ESPN abonnement (5%) of N.E.C. Merchandise (2%) en 4% geeft aan dat zij graag een andere optie zien.

Een belangrijk detail bij het niet bij kunnen wonen van de wedstrijden van N.E.C., is de mogelijkheid tot het kijken van de wedstrijd via ESPN. Een ruime meerderheid (58%) van de respondenten geeft aan dat zij een ESPN abonnement hebben, waardoor zij de thuiswedstrijden van N.E.C. alsnog kunnen volgen.

Positieve beoordeling N.E.C. 

Afsluitend wordt N.E.C. met een 8,3 beoordeeld op de wijze waarop met de seizoenkaarthouders en business leden wordt gecommuniceerd. Hierbij wordt N.E.C. door 89% van de respondenten als 'goed' en 'zeer goed' beoordeeld op 'eerlijkheid'. Ook acht 80% van de respondenten de club transparant. Op vrijwel alle punten scoort N.E.C. een 'goed' tot 'zeer goed':

Eerlijkheid: 89% goed/zeer goed
Betrokkenheid: 90% goed/zeer goed

Transparantie: 81% goed/zeer goed

Duidelijkheid gevend: 82% goed/zeer goed

Meedenkend: 83% goed/zeer goed

Belangen goed afwegend: 76% goed/zeer goed

Luisterend naar de supporters en business relaties: 69% goed/zeer goed

Daarnaast had men nog de mogelijkheid om overige tips of aanbevelingen aan de club te doen. Hierin werden vooral complimenten gegeven omtrent de communicatie van de club. Al met al een positieve beoordeling voor de club.

    We danken alle respondenten voor hun deelname aan het onderzoek.